15 Ekim 2016 Cumartesi

DEVLETİN RESMİ SAYIŞTAYA GÖRE İNANILMAZ SKANDALLAR! Bu Sayıştay raporu AKP'yi duman eder! Sayıştay'ın 2015 Yılı Faaliyet Raporu skandalları ortaya çıkardı. AKP Grup Başkanvekili Nurettin Canikli ile Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Özel Kalem Müdürü Hasan Doğan'a ait olduğu öne sürülen ve Sayıştay’ın 2012 raporlarıyla ilgili bir konuşma internette yayınlanmıştı. Sızdırılan tapelerde Hasan Doğan olduğu öne sürülen kişinin 'Sayıştay raporları meclise gelirse, Bizi Meclis'te duman ederlerdi' ifadelerini kullandığı ortaya çıkmıştı. Doğan'ın AKP'yi 'duman edeceğini' öne sürdüğü o yolsuzluklar 2015 Yılı Faaliyet Raporu'nda ortaya çıktı. Odatv'de yer alan habere göre, Sayıştay raporda, bazı üniversitelerde öğrencisi olmayan fakülte, yüksekokul ve enstitülerde öğretim üyeleriyle diğer görevlilere maaş ödendiğini belirterek durumu eleştirdi. Sayıştay'ın 2015 değerlendirmelerine göre YÖK Kanunu "üniversitelerin görevleri arasında; ihtisas gücü ve maddi kaynaklarını rasyonel, verimli ve ekonomik şekilde kullanarak, milli eğitim politikası ve kalkınma planları ilke ve hedefleri ile Yükseköğretim Kurulu tarafından yapılan plan ve programlar doğrultusunda, ülkenin ihtiyacı olan dallarda ve sayıda insan gücü yetiştirmelerini" sayıyor. Kanun’un 13’üncü maddesinde de üniversitenin ve bağlı birimlerinin öğretim kapasitesinin rasyonel bir şekilde kullanılmasında ve geliştirilrnesinde, eğitim - öğretim, bilimsel araştırma ve yayım faaliyetlerinin devlet kalkınma plan, ilke ve hedefleri doğrultusunda planlanıp yürütülmesinde rektörlerin birinci derecede yetkili ve sorumlu olduğu hükme bağlanıyor. Sayıştay "adı var kendi yok" fakülteler hakkındu şu tespiti yaptı: "Yapılan denetimler sonucunda, bazı üniversitelerde yukarıda belirtilen hükümlerde yer alan ilke ve esaslara riayet edilmeden fakülte, yüksek okul ve enstitülerin açıldığı, hali hazırda öğrencisi bulunmayan bu eğitim birimlerinde öğretim üyesi ve idari personel istihdam edildiği ve maaşlarının bütçeden ödendiği tespit edilmiştir." "UZMANLIK" GEREKTİREN GÖREVLERE "HİZMETLİLER" GETİRİLDİ Önemli başarılara imza atan bölge kalkınma örgütlerinde çalışan yönetici ve personel görevlerini zor koşullar altında yerine getirmeye çalışıyor. Mevzuattaki yetersizlik ve çelişkilere, parasal anlamdaki güçlükler de ekleniyor. DOKAP (Doğu Karadeniz) Bölge Kalkınma İdaresi'nde uzmanlık gerektiren görevlerde temizlik ve kalorifer gibi alanlarda çalışmak üzere "hizmetli" ihalesi sonucu kuruma alınan kişilerin görevlendirildiği saptandı. Sayıştay ilginç durumu raporuna "DOKAP'ta memurlar veya sözleşmeli personel tarafından yerine getirilmesi gereken görevler için, 2015 yılında, 13 kişi temizlik ve yardımcı personel hizmet alımı ihalesi kapsamında çalıştırılmıştır" diye yansıttı. Sayıştay DOKAP 2015 raporu benzer yöresel kalkınma kuruluşlarında sıkça rastlanan "uzman" personel sıkıntısını ortaya koydu. Sayıştay, DOKAP'ın 37 adet boş kadrosu olduğu halde, bölgesel kalkınma konularında uzmanların bulunması gereken bu kadrolara naklen ve açıktan atama yapılması yerine, hizmet alınır ihalesi kapsamında görevlendirme yapıldığı belirtildi. Samsun, Ordu, Giresun, Trabzon, Rize, Artvin, Gümüşhane ve Bayburt'ta DOKAP'ın "Turizm ve Çevresel Sürdürülebilirlik, Ekonomik Kalkınma, Altyapı ve Kentsel Gelişme, Sosyal Gelişme, Yerel Düzeyde Kurumsal Kapasiteler" 325 proje paketi gerçekleştirmekle sorumlu olduğunu anlatan Sayıştay ilginç durumu şöyle anlattı: "Doğaldır ki, DOKAP Eylem Planı'nın gereklerinin yerine getirilmesi için ihtiyaç duyulan ve öngörülen elamanlarırı, 642 KHK’nin 5 inci maddesinde düzenlenen istihdam şekline bağlı kalınarak, DOKAP BKİ’nin bünyesine asli ve sürekli olarak katılması gerekmektedir. Özellikle, Kurumda sektör uzmanlarının çalıştırılması önem arz etmektedir. 28.11.2014 tarihinde ihale edilen 'Malzemli 7 Adet Temizlik Personeli, 8 Adet Destek ve Yardımcı Hizmetler Personeli, 2 Adet Kalorifer Personeli ile 5 Adet Bilişim ve Veri Hazırlama Personeli ve İlaçlama Hizmeti Alımı' işi kapsamında, 2015 yılında Destek ve Yardımcı Hizmetler Personeli Alımı ile 8 kişinin, Bilişim ve Veri Hazırlama Personeli Alımı ile 5 kişinin Kurumun görevlerinde çalıştırıldığı tespit edilmiştir. 26.11.2015 tarihinde de '2016-2017 ve 2018 yılları için (3 Yıllık) Malzemeli 7 Adet Temizlik Personeli, 8 Adet Destek ve Yardımcı Hizmetler Personeli, 2 Adet Kalorifer Personeli ile 5 Adet Bilişim ve Veri Hazırlama Personeli ve İlaçlama Hizmet Alımı' ihalesi gerçekleştirilmiş olup, ayrıı uygulama devam etmektedir. Memurlar veya sözleşmeli personel tarafından yerine getirilmesi gereken görevler için, 2015 yılında, 13 kişi temizlik ve yardımcı personel hizmet alımı ihalesi kapsamında çalıştırılmıştır. İdareye kanunla verilen kadro sayısı 70 adet olup, bunun 33 adedinin dolu, 37 adedinin boş olduğunu anlatan Sayıştay, durumu şu sözlerle eleştirdi: "Anayasa'nın 128’inci maddesinde, 'Devletin, kamu iktisadi teşebbüsleri ve diğer kamu tüzelkişilerinin genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevler, memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görülür.' denilmekte olup, buna bağlı olarak 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun İstihdam şekilleri başlıklı 4’üncü maddesinde de, kamu hizmetlerinin, memurlar, sözleşmeli personel ve işçiler eliyle görüleceği hükme bağlanmıştır. Mevcut istihdam şeklinin, başta Anayasa olmak üzere, 657 sayılı DMK ile 642 sayılı KHK hükümlerine uygun olmadığı ve mevcut uygulamanın bahsi geçen KHK’de sayılan görevler ile DOKAP Eylem Planı’nda öngörülen proje ve faaliyetlerin yürütülmesini zorlaştıracağı değerlendirilmektedir." Sayıştay DOKAP'ın mevzuatı gerekçe gösteren itirazlarına karşı, "Yerinde yapılan denetimlerde memurlara gördürülmesi gereken bir kısım işlerin de hizmet alımı suretiyle çalıştırılan personele gördürüldüğü anlaşılmaktadır" derken şu saptamayla noktaladı: "DOKAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığına verilen görevlerin, hizmet alımı ihalesi kapsamında çalıştırılan personele gördürülmesinin mevcut yasal düzenlemelere uygun olmadığı ve belirtilen uygulamaların bahsi geçen KHK'da sayılan görevler ile DOKAP Eylem Planı'nda öngörülen proje ve faaliyetlerin yürütülmesini olumsuz etkileyeceği değerlendirilmektedir." EMNİYET'İN KİME YARDIM ETTİĞİ BELLİ DEĞİL Emniyet Genel Müdürlüğünün 2015 Faaliyet Raporunda, yardım yaptığı birlik, kurum ve kuruluşların faaliyetlerine ilişkin bilgilere ve iç ve dış denetim sonuçları hakkında özet bilgilere yer vermediği ortaya çıktı. Sayıştay Emniyet Genel Müdürlüğü 2015 Yılı Performans Denetim Raporunda, Emniyet Genel Müdürlüğü'nün 2015 Faaliyet Raporunda yardım yapılan birlik, kurum ve kuruluşların faaliyetlerine ilişkin bilgilere ve iç ve dış denetim sonuçları hakkında özet bilgilere yer verilmediği görüldü. Faaliyet raporları yönetmeliğine göre, mali bilgiler ile performans bilgilerine detaylı olarak raporda yer verilmesi gerekirken, Emniyet Genel Müdürlüğü; kullanılan kaynaklara, meydana gelen sapmaların nedenlerine, varlık ve yükümlülükler ile yardım yapılan birlik, kurum ve kuruluşların faaliyetlerine ilişkin bilgilere, ayrıca, iç ve dış mali denetim sonuçları hakkındaki özet bilgilere yer vermedi. Sayıştay raporunda, bu idare raporunun yönetmeliğe uygun olarak yeniden düzenlenmesi gerektiği belirtilirken, bu konunun 2014 yılı Sayıştay Performans Denetim Raporuna alınarak TBMM’ye sunulduğu ifade edildi. 2015 yılı Sayıştay Performans Denetim Raporunda ise, 2014 raporunda yer alan bulguya “İç ve Dış Mali Denetim Sonuçları Hakkında Özet Bilgilere Yer Verilmemesi” hususunun eklendiği de kaydedildi. "Hatalı olan bu uygulamanın" 2015 yılı denetimlerinde de aynı şekilde devam ettiği belirtilen raporda, Emniyet’in 2016 yılından itibaren hazırlayacağı faaliyet raporlarında eksik bilgilere detaylı şekilde yer vereceğini bildirdiği, Sayıştay’ın da denetimlerinde bu hususu izlemeye alacağı ifade edildi. DEVLETİN ALİ SAMİ YEN'DEN ALACAĞI 132 MİLYON GÖRÜNMÜYOR Sayıştay Spor Genel Müdürlüğü ile TOKİ arasında akdedilen protokole istinaden Ali Sami Yen Stadyumunun bulunduğu gayrimenkulün gelir paylaşımı usulü ile satışından doğan 132 milyon TL'lik alacağın Genel Müdürlük muhasebesine intikal ettirilmediğini belirterek durumun düzeltilmesini istedi. Sayıştay'ın Spor Genel Müdürlüğü (SGM) 2015 Denetim Raporu yayımlandı. Raporda Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin Gelirlerden alacaklar hesabının işleyişi ile ilgili 139’uncu maddesinde; Gelirlerden alacaklar hesabının borcuna, bir yıldan daha uzun bir sürede tahsili öngörülen gelir tahakkuklarının kaydedileceğinin öngörüldüğü hatırlatıldı. Sayıştay raporunda; SGM ile TOKİ arasında 28.08.2006 tarihinde akdedilen protokol ve ek protokoller gereğince Ali Sami Yen Stadyumunun bulunduğu gayrimenkulün Gelir Paylaşımı Usulü ile satışından elde edilecek gelirden 52.000 seyircili Seyrantepe Spor Kompleksi’nin inşasında kullanılacak bir tutarın ayrılacağı ve kalan tutarın SGM payı olan yüzde 61’inin ise TOKİ tarafından spor salonu ve stadyum yapımında kullanılacağı, sonrasında ise mahsuplaşılacağının kararlaştırılacağı belirtildi. Bahse konu taşınmazın satışından elde edilen gelirden 52.000 seyircili spor kompleksinin yapım maliyetinin düşülmesinden sonra kalan tutarın yüzde 61’lik SGM payı olan 140.009.568,51 TL’nin 7.154.320,68 TL’sinin 2014 yılında tahsil edildiği belirtildi. Kalan 132.855.148,86 TL’lik alacağın tutarının muhasebe kayıtlarına yansıtılmadığı belirtilen Sayıştay raporunda, "Akdedilen protokoller çerçevesinde TOKİ’ye yapılacak ödemelerden mahsup edilmek üzere bekletilecek bu tutarın muhasebe kayıtlarında izlenmesi gerekmektedir" denildi. Sayıştay saptamasına şöyle devam etti: "Anılan yönetmelik hükmü uyarınca '220 Gelirlerden Alacaklar Hesabına' kaydedilmesi gereken 132.855.148,86 TL’lik alacak tutarına ilişkin muhasebe kaydı yapılmamıştır. Dolayısıyla söz konusu tutar kurumun bilançosunda görülmemektedir. Kamu idaresi cevabında; Kamu idaresi cevabında özetle; TOKİ tarafından Genel Müdürlük alacağının 7.154.320,65 TL'lik bölümü 15.04.2014 tarihinde Genel Müdürlük hesabına yatırıldığı belirtilmiştir. Sonuç olarak Kurum cevabında bulgu konusu alacağın 7.154.320,65 TL'lik kısmının 15.04.2014 tarihinde tahsil edildiği belirtilmiştir. Bu husus bulguda da ifade edilmişti. Bulgu konusu edilen 132.855.148,86 TL’lik alacağın muhasebe kaydı hala yapılmamıştır. Bu itibarla, '220 Gelirlerden Alacaklar Hesabına' kaydedilmesi gereken 132.855.148,86 TL’lik alacak tutarına ilişkin muhasebe kaydı yapılmadığından bu tutar kurumun bilançosunda görülmemektedir." ADLİ TIP YERİNE "CAFE" Adli tıp hizmetlerinde kullanılmak kaydıyla Adalet Bakanlığına tahsisi yapılan bir mülkte adi tıp tesisi yerine bir "cafe"nin faaliyet gösterdiği saptanınca Sayıştay itiraz etti. Sayıştay'ın Özelleştirme İdaresi Başkanlığı 2015 Yılı Sayıştay Denetim Raporu yayımlandı. Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun 09.09.2004 tarih ve 2004/79 nolu kararıyla bazı taşınmazların mülkiyetinin, adli tıp hizmetlerinde kullamlmak kaydıyla Adalet Bakanlığına tahsis edilmek üzere Maliye Hazinesine devredilmesine karar verildiği belirtildi. Sayıştay raporunda, "Ancak yapılan incelemede; adli tıp hizmetlerinde kullanılmak kaydıyla Adalet Bakanlığına yapılan tahsisin kaldırıldığı ve gayrimenkul üzerinde özel bir şirkete ait kafenin yer aldığı tespit edilmiştir" saptaması yer aldı. Sayıştay şöyle dedi: "Yukarıdaki uygulama örneklerinde mezkur Özelleştirıne Yüksek Kurulu kararlarına aykırılığın giderilmesi ya da devir amacının yeni bir Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı ile değiştirilmesi gerekmektedir. Ayrıca devredilen taşınmazların devir amacına aykırı olarak kullanılmasının veya üçüncü kişilere devredilmesinin önlenmesi için devir sonrası idarenin hak ve menfaatlerini koruyacak düzenlemelerin ve devredilen taşınmazlarla ilgili olarak periyodik kontrollerin yapılması gerekir. Bu husus 2014 yılı Sayıştay Denetim Raporunda konu edilmiş ve İdare de savunmasında bulguda belirtilen 04.07.2005 tarihli ve 2005/79 sayılı, 06.06.2007 tarihli ve 2007/35 sayılı, 19.06.2009 tarihli ve 2009/28 sayılı Özelleştirıne Yüksek Kurulu Kararlanna ilişkin aykırılıkların giderilmesi amacıyla gerekli çalışmalara başlanacağını bildirmiş olmasına rağmen, bu konuda 2015 yılında herhangi bir çalışma yapılmadığı anlaşılnnştır. Kamu idaresi cevabında; özetle, Sayıştay Denetim Raporunda belirtilen eleştirilerin ortaya çıkması üzerine, bundan sonraki devirlerde kullanım amacını tapuya şerh verilmek suretiyle, Özelleştirıne Yüksek Kurulu onayı dışında amacın değiştirilmesinin engellendiği, Taşınmazın devir amacına aykırı bir şekilde kullanımının tespiti halinde devre konu taşınmazın devrinin iptal edildiği, Ayrıca bulgu maddesinde yer alan hususlar ile ilgili olarak gerekli çalışmaların yapılacağı, ifade edilmiştir. Sonuç olarak; Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı ile kamu yararına kullanılması kaydıyla bedelli/bedelsiz olarak kamu idarelerine devredilen bazı taşınmazların amacı dışında kullanılması ile ilgili olarak bulguda belirtilen hususların denetlenen kurumca ne ölçüde yerine getirildiğine ilişkin denetim sonucunun izlenmesinin uygun olacağı düşünülmektedir."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder